Malofatranská stovka 2013 - prvý ročník

08.07.2013
malofatranska-stovka-2013-prvy-rocnik

Na oblohe slovenského ultratrailu zažiarila nová hviezda a hneď treba povedať, že by si zaslúžila svietiť dlho a jasne. Pretože všetka česť Martinovi Drozdovi a Zuzke Gelnarovej, ktorí len vo dvojici dokázali vymyslieť, vybaviť, obtelefonovať, logisticky a inak zabezpečiť na prvý raz takmer bezchybnú akciu, aká u nás doteraz nemala obdobu. Aspoň parametrami: mierne nad 100km a mierne pod 7000 nastúpaných metrov. Len približne, lebo variantov bolo viac. Kto nevie o čo ide, nech sa kukne SEM, na stránku MF100. Limit 32 hodín tiež niečo napovie o náročnosti. Ale o presnosť až tak nešlo – skôr o profil zubatej píly, o brutálne stupáky, veľké prevýšenia a o jeden z najvýživnejších kopčekov na záver, keď už si niektorí mysleli, že to pôjde už len z kopca :-) Išlo aj o krásnu prírodu (ktorá síce ukázala aj svoju najhoršiu tvár...), nadšenie armády dobrovoľníkov na kontrolách (vďaka!) a celkovo o vydarený víkend – aj keď väčšina ceprov na hrebeni si o nás myslela úplne iné veci :-)

Samotný hrebeň MF nemá „mierečných“ 100km, tak ich bolo treba niekde nadrobiť. Treba uznať, že prvé kiláky  boli perfektne vybraté – po „propagačnom behu“ centrom Terchovej infarktové stúpanie na Mravečník a orientačná vložka po rúbanisku dokonale zoradili štartové pole 98 (z pôvodne 118 prihlásených) odvážlivcov. Nasledujúce takmer rovinky Kysuckou vrchovinou slúžili na dokonalú impregnáciu topánok delikátnym, traktormi namiešaným ílovitým blatkom. Trasa viedla po modrej značke popri miestnej rarite (najhlbšej koľaji od traktora na svete) cez Javorinku a po zelenej do Zázrivej – také zahrievacie kolečko...

Až za Zázrivou to začalo: ešte stále „mierne hore“ do sedla Príslop nad Bielou, ale za ním najbrutálnejšie stúpanie celej trasy na Malý Rozsutec. Hneď nato niečo podobné na Veľký Rozsutec, ďalšie na Stoh a miernejšie, ale o dosť dlhšie na Chleb. Škrtnúť kontrolu a davaj nazad pod Hromové a traverzom na chatu pod Chlebom. Z nej po polievočke a čajíku (pre účastníkov prednostne, super!!!) pokračovanie hrebeňovej klasiky cez Kriváne na Suchý a „noholomný“ zostup do Strečna, na najnižší bod trasy.

Tam dorazilo v limite asi 50, už značne zdevastovaných (a nie veľmi voňavých) šialencov. Asi desiatim z nich pohľad na švédske stoly a výhľad na nasledujúcich 1000 výškových „na jeden šup“  na Minčol zobrali posledný morál. Ostatní (z toho 4 ženy) sa dali do boja najprv s nekonečnou zvážnicou, potom s hôľnymi chodníkmi medzi Minčolom, Krížavou a Hornou Lúkou a nakoniec so sériou prudkých a krátkych „brdkov“ v hustých lesoch až po Kľak. Lahôdky Lúčanskej Fatry: zostup z Hnilickej Kýčery, prerážanie krovím zarasteného chodníka (ako cez kefy v autoumyvárke), divné šuchotanie v temnom lese, čerstvý medvedí trus na chodníku a tak... Záverečnú delikatesu z Vríčanského sedla na Ostrú skalu si zapamätá každý na 120 percent :-)

Náročnosť trasy zvýraznilo aj počasie – už ráno dusno ako v práčovni, búrkové mraky nad krivánskym hrebeňom do seba narážali s hrmením asi od obeda. Hrebeň sčasti v mrakoch bol jedinou výhodou, lebo keď sem-tam vykuklo slnko, bolo na nevydržanie. Bohužiaľ na počasie doplatil popoludní jeden z turistov na Veľkom Rozsutci, ktorého sa po zásahu bleskom už nepodarilo oživiť. Pár účastníkov MF100 bolo vtedy len pár metrov od neho... Večerná a nočná druhá časť už bola príjemnejšia, aj s osviežujúcim vetrom do chrbta. Ale tí, ktorí dochádzali do Fačkovského sedla až v nedeľu dopoludnia, si asi ešte užili tropického slnka až - až.

Z takýchto, pôvodne diaľkoplazeckých podujatí, sa stávajú v posledných rokoch aj preteky. Tým, ktorí išli len na limit, to bolo asi jedno, ale vpredu sa zúrivo bojovalo! Po úvodnom blúdení Terchovou a rúbaniskom sa na blatnatých zvážniciach sformovala 6-členná skupina, ale v Zázrivej už bolo po nej – lebo najprv zablúdil ten, čo sa chválil že to tu pozná (a stiahol ďalších dvoch), potom aj prvý bežec. Ten to zabalil a odvtedy sa presadzovala orientačná schopnosť bratov Eensaarovcov z Estónska, ktorí už pod Rozsutcom viedli. Za nimi dvaja Česi a postupne sa dopredu dral prvý Slovák. Za ním skupinky po dvoch – troch, udržiavajúce si svoje odstupy a bojujúce skôr o zdravé nohy ako o poradie. Ale vpredu sa išlo „na krv“, lebo Matúš Lopušný sa až pod Kľakom dostal na tretiu pozíciu, Estóncov skoro uhnal na smrť a skončil len minútu za nimi! Výsledný čas prvej trojky tesne pod 19 hodín – nooo, klobúk dolu! Prvá žena (Gabriela Lutišanová) prišla v sprievode „ochranky“ o pol deviatej ráno, vysmiata ako z výletu.

Na začiatku som napísal že to bola takmer bezchybná akcia, aspoň z môjho pohľadu účastníka. Z pohľadu „rodičov“ akcie možno nie, najmä po finančnej stránke :-) Nejaké zlepšováky sa rodili už „za jazdy“, niečo sa predebatovalo v cieli, niečo ešte isto príde a mohli by ste aj sem niečo pridať, nech prispejeme k vylepšeniu dobrého. Začnem skromným tipom: otočiť trasu, lebo unaveným nohám by ku koncu isto ulahodili tie bahenné kúpeľné zábaly, podobné piešťanským :-) Zatiaľ  ale len poďakujem všetkým, ktorí túto akciu spáchali. Strašne som zvedavý, čo bude o rok...

Fotky Malofatranská stovka 2013 - prvý ročník

Martin Drozd (martin.drozd@hotmail.com) - 08.07.2013
Dakujeme Riso za vyborny clanok a trefne foto. Len jedna poznamka: pls. oprav popis fotky z ranneho brifingu v Terchovej : nerobila to HZS ale HS Velka Fatra, Jan Simon, teda dobrovolna Horska Sluzba nie statni horski zachranari. Dakujem.

Ripo 08.07.2013
Vďaka za upozornenie, opravil som - som vtedy veľmi nepočúval, priznám sa. Ale Horská služba Veľká Fatra v Malej Fatre? To tu už ozaj nikto nič negarantuje??? :-)))

Laco Szibilla (szibilla.ladislav@gmail.com) - 08.07.2013
Niečo famózne! Na poslednú chvíľu mi prišiel škrt v štarte - a strašne to ľutujem... Všetci účastníci aj organizátori si zaslúžia neskutočný obdiv, klobúk dolu!!! Rišo - jasný a zrozumiteľný report - vďaka. Všetkým veľa parádnych kilometrov počas prázdnin!

Bobo (boboman7@gmail.com) - 08.07.2013
Super report...len na vysvetlenie, Lucanska Mala Fatra, spada do posobnosti dobrovolnej Horskej sluzby Velka Fatra - okrsok Martin, mame sidlo na Martinkach, co je blizsie ako malofatranci z Vratnej :) Tak preto :) Inak si sa mi zdal z tej prvej desiatky jediny pri zmysloch, co komunikoval, zvysok bol zdevastovani aj dusevne, nielen fyzicky :)

Johnny Pristach 09.07.2013
Trefné ako vždy, odbehnuté na 50% ako vždy! Kedy už začneš na sebe makať, aby si to natrel inostrancom? :P

Ripo 09.07.2013
Bobo viem ako ste organizovani, len som si predstavil turistu, ktory sa u vas preberie, mysli si ze siel na dovolenku do Malej Fatry a zisti ze ho zachranovala HS Velka Fatra - to uz si chudak pomysli ze je na tom dost zle, ked si nepamata ani to, kde sa mu to stalo :-))) A dusevnu devastaciu som len maskoval, aby ste ma pustili dalej - Pod Kycerou sa mi to skoro nepodarilo :-))) Johny ty neprovokuj, siel som to na 120%, ledva som prezil, inostrancov nech si Matus nahana :-)

strapos 09.07.2013
paradny clanok.a palec hore pred vsetkymi,ktori to presli

Kubo BOhuš (kubobohus@gmail.com) - 11.07.2013
Pekne, teším sa na report z NTS 2013

Jano Z 23.07.2013
Super článok, bol som jeden z tých, čo verili tomu frajerovi, čo to tam vraj pozná :D..no popravde bez neho by sme asi všetci netrafili ani z Terchovej :)