V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?

13.10.2015
v-com-bude-behat-ultrabezecka-elita-v-sezone-2016-

Ultrasezóna 2015 pomaly končí, treba myslieť na novú a k tomu patrí aj nový „hardvér“. Známe firmy postupne odtajňujú nové modely bežeckej obuvi. Preto aj my prinášame prvé oficiálne informácie o novom špičkovom modeli, na testovaní ktorého sme sa podieľali a ktorý obsahuje viacero revolučných riešení, orientovaných prioritne na maximalizáciu výkonu pri zachovaní komfortu pretekára. Inšpiráciou pri vývoji boli technológie z profesionálnej cyklistiky, F1, ale aj skúsenosti legendárnych indiánov z Medených kaňonov v Mexiku. Prvé špionážne fotografie unikli na web síce už minulý rok, ale technologicky kľúčové miesta boli maskované podľa vzoru nových modelov automobiliek:

Hneď na prvý pohľad upúta farba - v záplave krikľavých farieb dnešnej konkurencie neobvykle biela. Nie je to ale samoúčelný módny výstrelok, lebo výpočty dokázali, že pokles teploty chodidla vzhľadom na vyššie albedo materiálu zvršku produkuje úsporu 0,12 W/km.

Základom je ale podrážka, v pretekoch je samozrejme vyžadovaná podpora čo najrýchlejšieho behu. Tu výrobca vyriešil mnohé predštartové dilemy (Aký vzor podľa charakteru terénu zvoliť?) doslova geniálne: žiadny! Ide o výsledok viacročnej koordinácie výskumu s pneumatikárskymi firmami, ktoré dodávajú obutie vozidlám F1. Aj tu merania dokázali nárast rýchlosti v porovnaní s predchádzajúcim modelom až o 7,85% (v prípade svahu so sklonom 27%, v listnatom lese mierneho pásma severnej pologule po viac ako hodinovom daždi):

Odstránenie dilemy voľby dezénu pred štartom prispieva zároveň k lepšiemu sústredeniu na výkon. Napríklad početnosť zabudnutia jednej z kľúčových položiek povinnej výbavy (toaletného papiera) sa znížila o 12,36%. To predstavuje nezanedbateľnú úsporu času a nárast komfortu v pretekovej záťaži, aj keď zatiaľ bez exaktne evalvovaných wattových úspor.

Dramatickým príspevkom k úspore energie (podľa meraní v aerodynamickom tuneli až 0,135W/km) je zmenšenie aerodynamického odporu topánky vďaka aplikácii unikátneho dizajnu zvršku v miestach najväčšej turbulencie vzduchu za odtrhovou hranou päty. Ide o výsledok výskumnej spolupráce s firmou ZIPP, ktorá je výrobcom jedných z najrýchlejších časovkárskych kolies:

Špecifický ZIPP-design bol použitý aj na špičke a na bočných paneloch, kde toto riešenie podľa dlhodobých testov znížilo okrem náchylnosti na bočný vietor aj zachytávanie černicových a malinových tŕňov o 12,53% a teda vyprodukovalo úsporu 0,256W/km.

Pretože na špici topánky sa samozrejme prejavuje najväčší nápor prúdiaceho vzduchu pri doprednom pohybe chodidla, bol v spolupráci s automobilkou Ferrari vyvinutý (exkluzívne pre tento typ topánky) špeciálny mikrospoiler, automaticky meniaci uhol sklonu podľa aktuálnej rýchlosti, čo je úplná revolúcia v konštrukcii výkonnostnej bežeckej obuvi:

Prevratné inovácie sú zvyčajne geniálne jednoduché. Tak aj patentovaná akcelerometrická jednotka PIN® (Perceptual Impact Needle), podávajúca výraznú spätnú väzbu o sile došľapu a zároveň usmerňujúca pretekára k najefektívnejšej technike behu cez špičku. Je voliteľne umiestniteľná v priehlbine pod anatomickou vložkou:

A najväčšia technologická lahôdka na koniec! Pretože každá noha má iný tvar a nároky na pohyb v topánke, sám bežec si odteraz môže najviac namáhané miesta svojej obuvi kustomizovať pomocou špeciálne na tento účel vyvinutého, vysokopevného, ale zároveň poddajného a na dotyk s pokožkou príjemného vlákna BLACKCWERNA®:

Tým sa výpočet revolučných inovácií ani zďaleka nekončí. Mohli by sme spomenúť aerodynamický tvar šnúrok s priečnym profilom krídla raketoplánu a so zakončeniami optimalizovanými pre pohyb vo vysokej tráve (až do výšky 67,3cm), superreflexné farbivo zvršku s fotopamäťou, ktoré dokáže po nasvietení  čelovkou 5,34 minúty osvetľovať došľapové plochy, alebo špeciálnu medzeru v zadnej časti podrážky, ktorá dokáže zachytávať drobný skeletnatý materiál z cesty (až do priemeru 1,12cm). Tu je účelom produkovanie rytmického monotónneho zvuku znervózňujúceho súperov, ktorí (keďže už nie sú schopní zrýchliť) v 79% prípadov sú nútení spomaliť, čo podľa meraní prispelo počas testovania k 14-percentrnému zlepšeniu používateľov vo výslednom poradí :

Slovensko bolo pre testovanie tejto revolučnej bežeckej novinky vybrané vzhľadom na svoju mimoriadnu geologickú a morfologickú pestrosť, ale najmä pre erudovanosť a ochotu dobrovoľných testovacích tímov. Okrem redakcie Vetroplachmagazínu to boli Vinohradnícky spolok Čadca, Horská služba Žitný ostrov a Správa etnologickej rezervácie Luník 9. Vzhľadom na vysokú spokojnosť výrobcu so spoluprácou sa dozorná rada firmy rozhodla zahájiť celosvetový predaj práve u nás. Slovenská ultrabežecká verejnosť tak onedlho dostane k dispozícii silný nástroj pre zvýšenie svojej konkurencieschopnosti v súbojoch na  najvýznamnejších ultramaratónoch vo svete.

 

Výhradným sale-partnerom je Vetroplachmagazin.sk, pretože nik vám tieto špičkové ultramaratónky nepredá za nižšiu cenu, ako my môžeme sľúbiť. Už čoskoro, stay tuned!

 

Rišo Pouš

 

Súvisiace články:

Diskusia

RE: V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
Jaraba 14.10.2015
Preboha, Rišo! Čo si mal na obed? :-D

RE: V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
Čendo 14.10.2015
Pobavilo. :D

RE: V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
Roman 14.10.2015
Konečne som našiel top model na trhu. Predtým než napíšem Ježiškovi ale poprosím ešte o upresnenie, či sú ultra top secret technológie použité rovnako na ľavej aj pravej topánke, alebo išiel výrobca do detailov a každú prispôsobil osobitne :-)

RE: V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
sherpa 15.10.2015
Riso, ta HS vo forme HZS Zitny ostrov moze byt kludne realitou do 4 rokov, aj podla zakona. vieme akym Smerom to momentalne ide. PIN a CWERNA nemaju chybu! dobra recesia. mne vyslo ze tolko energie usetri 1 beh s tymi batinkami, ze na preteky budu musiet bezcom do batozka dat aj vybitu autobateriu s kablami, aby ju rekuperaciou dobili. potom v cieli ju odovzdaju nabitu. ak este mozem dodat, 1 zlepsovak > moznost obratit PIN doda topanke ABS a ESP v jednom a to aj na lade, cize je potom ista vyhoda, napr. na Psotkaci ked sa obcas bezi na lade.

TOP Partneri

https://www.sloger.sk Eshop davorin.sk Eshop davorin.sk Eshop davorin.sk JM SPORT Eshop davorin.sk

Podpor Vetroplacha

Odporúčame vidieť

Partneri