V čom bude behať ultrabežecká elita v sezóne 2016?
13.10.2015Ultrasezóna 2015 pomaly končí, treba myslieť na novú a k tomu patrí aj nový „hardvér“. Známe firmy postupne odtajňujú nové modely bežeckej obuvi. Preto aj my prinášame prvé oficiálne informácie o novom špičkovom modeli, na testovaní ktorého sme sa podieľali a ktorý obsahuje viacero revolučných riešení, orientovaných prioritne na maximalizáciu výkonu pri zachovaní komfortu pretekára. Inšpiráciou pri vývoji boli technológie z profesionálnej cyklistiky, F1, ale aj skúsenosti legendárnych indiánov z Medených kaňonov v Mexiku. Prvé špionážne fotografie unikli na web síce už minulý rok, ale technologicky kľúčové miesta boli maskované podľa vzoru nových modelov automobiliek:
Hneď na prvý pohľad upúta farba - v záplave krikľavých farieb dnešnej konkurencie neobvykle biela. Nie je to ale samoúčelný módny výstrelok, lebo výpočty dokázali, že pokles teploty chodidla vzhľadom na vyššie albedo materiálu zvršku produkuje úsporu 0,12 W/km.
Základom je ale podrážka, v pretekoch je samozrejme vyžadovaná podpora čo najrýchlejšieho behu. Tu výrobca vyriešil mnohé predštartové dilemy (Aký vzor podľa charakteru terénu zvoliť?) doslova geniálne: žiadny! Ide o výsledok viacročnej koordinácie výskumu s pneumatikárskymi firmami, ktoré dodávajú obutie vozidlám F1. Aj tu merania dokázali nárast rýchlosti v porovnaní s predchádzajúcim modelom až o 7,85% (v prípade svahu so sklonom 27%, v listnatom lese mierneho pásma severnej pologule po viac ako hodinovom daždi):
Odstránenie dilemy voľby dezénu pred štartom prispieva zároveň k lepšiemu sústredeniu na výkon. Napríklad početnosť zabudnutia jednej z kľúčových položiek povinnej výbavy (toaletného papiera) sa znížila o 12,36%. To predstavuje nezanedbateľnú úsporu času a nárast komfortu v pretekovej záťaži, aj keď zatiaľ bez exaktne evalvovaných wattových úspor.
Dramatickým príspevkom k úspore energie (podľa meraní v aerodynamickom tuneli až 0,135W/km) je zmenšenie aerodynamického odporu topánky vďaka aplikácii unikátneho dizajnu zvršku v miestach najväčšej turbulencie vzduchu za odtrhovou hranou päty. Ide o výsledok výskumnej spolupráce s firmou ZIPP, ktorá je výrobcom jedných z najrýchlejších časovkárskych kolies:
Špecifický ZIPP-design bol použitý aj na špičke a na bočných paneloch, kde toto riešenie podľa dlhodobých testov znížilo okrem náchylnosti na bočný vietor aj zachytávanie černicových a malinových tŕňov o 12,53% a teda vyprodukovalo úsporu 0,256W/km.
Pretože na špici topánky sa samozrejme prejavuje najväčší nápor prúdiaceho vzduchu pri doprednom pohybe chodidla, bol v spolupráci s automobilkou Ferrari vyvinutý (exkluzívne pre tento typ topánky) špeciálny mikrospoiler, automaticky meniaci uhol sklonu podľa aktuálnej rýchlosti, čo je úplná revolúcia v konštrukcii výkonnostnej bežeckej obuvi:
Prevratné inovácie sú zvyčajne geniálne jednoduché. Tak aj patentovaná akcelerometrická jednotka PIN® (Perceptual Impact Needle), podávajúca výraznú spätnú väzbu o sile došľapu a zároveň usmerňujúca pretekára k najefektívnejšej technike behu cez špičku. Je voliteľne umiestniteľná v priehlbine pod anatomickou vložkou:
A najväčšia technologická lahôdka na koniec! Pretože každá noha má iný tvar a nároky na pohyb v topánke, sám bežec si odteraz môže najviac namáhané miesta svojej obuvi kustomizovať pomocou špeciálne na tento účel vyvinutého, vysokopevného, ale zároveň poddajného a na dotyk s pokožkou príjemného vlákna BLACKCWERNA®:
Tým sa výpočet revolučných inovácií ani zďaleka nekončí. Mohli by sme spomenúť aerodynamický tvar šnúrok s priečnym profilom krídla raketoplánu a so zakončeniami optimalizovanými pre pohyb vo vysokej tráve (až do výšky 67,3cm), superreflexné farbivo zvršku s fotopamäťou, ktoré dokáže po nasvietení čelovkou 5,34 minúty osvetľovať došľapové plochy, alebo špeciálnu medzeru v zadnej časti podrážky, ktorá dokáže zachytávať drobný skeletnatý materiál z cesty (až do priemeru 1,12cm). Tu je účelom produkovanie rytmického monotónneho zvuku znervózňujúceho súperov, ktorí (keďže už nie sú schopní zrýchliť) v 79% prípadov sú nútení spomaliť, čo podľa meraní prispelo počas testovania k 14-percentrnému zlepšeniu používateľov vo výslednom poradí :
Slovensko bolo pre testovanie tejto revolučnej bežeckej novinky vybrané vzhľadom na svoju mimoriadnu geologickú a morfologickú pestrosť, ale najmä pre erudovanosť a ochotu dobrovoľných testovacích tímov. Okrem redakcie Vetroplachmagazínu to boli Vinohradnícky spolok Čadca, Horská služba Žitný ostrov a Správa etnologickej rezervácie Luník 9. Vzhľadom na vysokú spokojnosť výrobcu so spoluprácou sa dozorná rada firmy rozhodla zahájiť celosvetový predaj práve u nás. Slovenská ultrabežecká verejnosť tak onedlho dostane k dispozícii silný nástroj pre zvýšenie svojej konkurencieschopnosti v súbojoch na najvýznamnejších ultramaratónoch vo svete.
Výhradným sale-partnerom je Vetroplachmagazin.sk, pretože nik vám tieto špičkové ultramaratónky nepredá za nižšiu cenu, ako my môžeme sľúbiť. Už čoskoro, stay tuned!
Rišo Pouš
Súvisiace články:
Diskusia
Podpor Vetroplacha
Top Články - za 30 dní
- Štrbský štít 2385m. JV žlabom z Mlynickej doliny (943x)
- Malý horolezecký manifest Ta33 (883x)
- Človečina, kl. V+, Zadný Popradský zub - Veľká Kôpka 2354m (793x)
- Koruna Turca (210km, +10981m): nonstop sólo (787x)
- Koruna Zeleného plesa podľa Jančiho Matavu (778x)
- Skialpinizmus: Gipsyho prechod (774x)
- Ochutnávka druhého snehu na Martinských holiach (763x)
- Poludnica: zo Závažnej Poruby do Iľanova (752x)
- Pobeh hrebeňmi nad Brnčalkou (735x)
- Lyžiarsky prechod pohoriami Slovenska (686x)
Fórum
- Skialp Top 13 Horný Engadin
26.12.2024 - príspevok k diskusii
vdaka za darceky. tazko si vybrat z tvojej paradnej pizzerie. ale casom isto pribudne aj cukraren, ja som viac na sladke ;-). este par teplych zim a p... - Crna Gora turisticky: Vrsuta
23.12.2024 - príspevok k diskusii
Šak tam jedna v kríku sedí - ak ti málo bolo, nemala si tak letieť dole, mohli sme ešte nejaké pohľadať :-) - Crna Gora turisticky: Vrsuta
12.12.2024 - príspevok k diskusii
Len tie zmijom kde nič - tu nič :-D - Mengusovský štít cestou popod sliepku s vajcom
15.11.2024 - príspevok k diskusii
Vetroplach chodí v Tatrách po stopách Jarabej, tu už naozaj nikto nič negarantuje!!! - Mengusovský štít cestou popod sliepku s vajcom
12.11.2024 - príspevok k diskusii
Mám rada túto tvoju sériu článkov, už ma namotivovali viackrát :-) Popod kvočku sme šli vlani a po daždi tá polica nebola veľmi príjemná. Pri zostupe... - Zalámaná a Bystrická dolina: farebná šotolina
11.11.2024 - príspevok k diskusii
A to nevieš, čo mám ešte v zásobe! - Zalámaná a Bystrická dolina: farebná šotolina
11.11.2024 - príspevok k diskusii
takto si predstavujem bicyklovanie v raji. mrazi z predstavy, hreje z nadsenia. farby cez oci priamo do mozgu namiesat ten zivy koktejl pre dusu. musi...